W październiku minęły dwa lata, odkąd RESO Europa Service oraz „BTA Insurance Company” SE nawiązały współpracę z firmą Bacca, której efektem jest innowacyjny sposób ratalnej sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych. Po 24 miesiącach widać, że wspólna oferta okazała się sukcesem biznesowym – przypis wzrasta w zawrotnym tempie, a dzięki ratom klienci chętniej decydują się na szerszy zakres ochrony ubezpieczeniowej.
Oferta BTA, RESO i Bacca
Oferta łotewskiego zakładu ubezpieczeniowego „BTA Insurance Company” SE oraz jej Partnera Generalnego w Polsce – RESO Europa Service z firmą Bacca dotyczy płatności ratalnych przy nabyciu ubezpieczeń komunikacyjnych BTA. Wszystkie płatności obsługuje Bacca – lider finansowania składek ubezpieczeniowych na polskim rynku.
Uruchomienie ratalnej sprzedaży jest możliwe po jednym kliknięciu w kalkulatorze sprzedaży online w Panelu Agenta. System automatycznie przygotowuje polisę oraz odpowiednią dokumentację. Składka jest rozłożona na dwie, cztery lub jedenaście rat. Dzięki uruchomieniu polecenia zapłaty klienci nie muszą martwić się o dokonywanie wpłat, ponieważ są one automatycznie pobierane z rachunku bankowego klienta lub innej wskazanej osoby. Harmonogram spłat określa termin płatności pierwszej raty dopiero po 20 dniach od dnia zawarcia polisy. Co więcej – polecenie zapłaty może zostać przerwane w każdym momencie – wówczas klient wpłaca kolejne raty bezpośrednio na rachunek bankowy Bacca przypisany do konkretnej polisy.
Czym się różni oferta BTA, RESO i Bacca od smart11?
Wspólna oferta BTA, RESO i Bacca jest zgoła odmienna od smart11, bowiem polega ona na zintegrowaniu rat z produktem ubezpieczeniowym na mocy umowy między BTA i Bacca. Z punktu widzenia klienta i agenta, jest to rozwiązanie proste i łatwe. Ogranicza się do podpisania przez klienta dwóch dokumentów: oświadczenia o poinformowaniu o cesji praw z wierzytelności BTA na rzecz Bacca oraz zgody na uruchomienie automatycznego polecenia zapłaty z rachunku klienta. Z kolei smart11 – flagowy projekt firmy Bacca – to typowa umowa pożyczkowa, której przedmiotem jest składka z zawartej polisy. W tym zakresie Bacca współpracuje z agentami ubezpieczeniowymi, którzy proponują swoim klientom zawarcie dodatkowej umowy smart11, umożliwiającej im rozłożenie na raty płatności za polisę.
Co to oznacza dla klientów i pośredników ubezpieczeniowych? Główna różnica pomiędzy dwoma schematami płatności polega na tym, że w projekcie BTA-Bacca są zachowane wszystkie zasady dotyczące zawarcia i obsługi ubezpieczeń obowiązkowych, jak również dobrowolnych. Oznacza to, że jeżeli klient sprzeda samochód i w terminie powiadomi o tym BTA, wówczas polecenie zapłaty zostanie natychmiast anulowane i zakończone. Pozostałe prawa i obowiązki z tytułu ubezpieczenia pojazdu przejdą w takiej sytuacji na nowego właściciela. Natomiast w przypadku smart11 sprzedaż auta nie jest równoznaczna z zakończeniem spłat, ponieważ nie ma prawnych możliwości przeniesienia rat na nowego nabywcę. Klient musi spłacać składkę ubezpieczeniową zgodnie z harmonogramem do samego końca lub może spłacić jednorazowo wcześniej.
Jeżeli zaś chodzi o rolę agentów ubezpieczeniowych przy sprzedaży produktów ubezpieczeniowych za pomocą płatności ratalnej w obu ww. formach, w projekcie smart11 agent jest pośrednikiem kredytowym. Co za tym idzie – pośredniczy on przy weryfikacji klienta, a następnie pilnuje czy umowa i pozostałe dokumenty zostały prawidłowo podpisane przez klienta. Z kolei przy sprzedaży produktu ubezpieczeniowego BTA w systemie ratalnym Bacca, agent nie musi dokonywać dodatkowych czynności. Jego jedynym zadaniem jest uzyskanie podpisu klienta na dwóch krótkich dokumentach, które zostaną automatycznie wygenerowane w Panelu Agenta.
Wyniki sprzedażowe BTA i RESO w systemie ratalnym
Od października 2014 roku, gdy BTA i RESO przy współpracy z firmą Bacca wprowadziły do swojej oferty innowacyjny sposób ratalnej sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych, mamy do czynienia z bardzo dynamicznym rozwojem tej formy płatności. W ciągu ostatnich 24 miesięcy można zaobserwować kilkukrotny wzrost zebranego przypisu z polis sprzedanych w systemie ratalnym, a także kilkukrotny wzrost ilości wystawionych polis. Świadczy to o tym, że nie tylko zyskaliśmy nowych klientów w zakresie sprzedaży w systemie ratalnym, ale również decydowali się oni na droższe polisy, czyli szerszy zakres ubezpieczenia. Potwierdza to również średnia składka z polis zawartych w systemie ratalnym – powiedziała Inga Powichrowska, p. o. Dyrektora Departamentu Sprzedaży RESO Europa Service.
W pierwszym miesiącu funkcjonowania systemu ratalnego, RESO sprzedała 46 polis BTA ze średnią składką w wysokości 657,44 zł, co dało łącznie 30.242,14 zł zebranego przypisu. Od tego czasu wszystkie wskaźniki systematycznie rosły i w październiku 2015 roku prezentowały się następująco: 334 wystawionych polis ze średnią składką 665,16 zł i 222.163,81 zł zebranego przypisu. W ciągu roku BTA i RESO odnotowały olbrzymią dynamikę sprzedaży: 734,62% według przypisu oraz 726,09% według ilości polis.
– Już po pierwszych dwunastu miesiącach funkcjonowania ratalnego systemu sprzedaży dało się odczuć pozytywny odbiór tej formuły. Wartości może nie były jeszcze imponujące, natomiast bardziej zależało nam na systematycznym wzroście sprzedażowym, a to udało się osiągnąć w każdym kolejnym miesiącu – powiedział Bronisław Woźnialis, Prezes Zarządu RESO Europa Service.
Kolejny rok okazał się jeszcze lepszy. Wydawało się, że o ile łatwo będzie utrzymać wzrost sprzedaży polis w systemie ratalnym, o tyle utrzymanie wskaźników wzrostu na poziomie z pierwszych dwunastu miesięcy obowiązywania oferty, będzie bardzo trudne do osiągnięcia. Jednak i w tym aspekcie mieliśmy do czynienia z pozytywnym zaskoczeniem. W każdym kolejnym miesiącu, począwszy od października 2015 roku, skończywszy na wrześniu 2016 roku, RESO i BTA odnotowały kilkukrotny wzrost zebranego przypisu, jak również ilości wystawionych polis. We wrześniu 2015 roku udało się zebrać 218.554,82 zł dzięki 311 wystawionym polisom, z kolei dokładnie rok później przypis wyniósł 1.775.762,62 zł, a ilość polis – 1.921. Podsumowując cały ten okres – w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przypis wzrósł średnio o 613,61%, zaś ilość polis o 512,57%. Średnia składka wzrosła średnio o 119,71%, jednak w porównaniu września 2016 roku do września 2015 roku wzrost wyniósł aż 131,54% (z 702,75 zł do 924,39 zł).
– Realizuje się prognoza, o której mówiliśmy już na początku roku: klienci coraz chętniej korzystają z miesięcznych rat i coraz wyższa jest kwota, którą przeznaczają na ubezpieczenie. Pomimo wzrostu cen OC, nie rezygnują z szerszego zakresu polisy. Szczególnie widoczne zmiany obserwujemy w III kwartale 2016 roku w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z BTA i RESO. Planujemy wdrażać innowacje, które sprawią, że nasza wspólna oferta będzie jeszcze atrakcyjniejsza dla klientów i agentów – powiedział Cezary Świerszcz, Prezes Bacca.
Obecnie RESO i BTA w ciągu jednego miesiąca zbiera przypis o równowartości całorocznego przypisu z pierwszego roku obowiązywania oferty płatności ratalnej. Od października 2014 roku do września 2015 roku wystawiono 2.665 polis, a przypis wyniósł 1.766.605,16 zł, natomiast od października 2015 roku do września 2016 roku – udało się wystawić 13.660 polis z przypisem wynoszącym 10.840.031,71zł.