Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
Tu znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Sprzedaż pojazdu
1. Sprzedałem samochód, co mam zrobić?
Obowiązkiem sprzedającego jest w ciągu 14 dni od daty sporządzenia umowy kupna-sprzedaży powiadomić zakład ubezpieczeń o zbyciu pojazdu, przesyłając zawiadomienie o zbyciu pojazdu lub kopię umowy kupna-sprzedaży.
Dokumenty można dostarczyć za pośrednictwem:
- elektronicznego formularza - zgłoś zbycie pojazdu
- poczty tradycyjnej na adres: RESO Europa Service Sp. z o.o., ul. Innowacyjna 1, 16-400 Suwałki
- agenta współpracującego z RESO Europa Service Sp. z o.o.
2. Co mam zrobić w przypadku sprzedaży pojazdu za granicę?
W przypadku sprzedaży pojazdu za granicę należy dopilnować formalności związanych z wyrejestrowaniem pojazdu.
W tym celu proszę udać się wraz z nabywcą do wydziału komunikacji (Urzędu Miejskiego lub Starostwa Powiatowego), aby wyrejestrować pojazd i otrzymać decyzję o wycofaniu go z ruchu drogowego.
3. Co się stanie w przypadku, gdy nie powiadomię zakładu ubezpieczeń o sprzedaży pojazdu?
W przypadku niepowiadomienia zakładu ubezpieczeń o zbyciu pojazdu, trzeba będzie ponieść solidarną odpowiedzialność wraz z nabywcą tego pojazdu za zapłatę składki od dnia zbycia pojazdu do momentu powiadomienia zakładu ubezpieczeń.
Skorzystaj z naszego elektronicznego formularza - Rekalkulacja składki
Zakup pojazdu
1. Kupiłem pojazd z polisą zawartą w Balcia Insurance SE, co kolejno mam zrobić?
Po zakupie pojazdu mogą Państwo korzystać z polisy OC przez cały okres jej trwania lub wypowiedzieć ją w każdym dowolnym momencie, aż do ostatniego dnia jej obowiązywania.
2. Chcę korzystać z umowy OC, co mam zrobić, żeby przepisać ją na siebie?
Aby przepisać umowę OC należy przesłać dokumenty, w celu sporządzenia aneksu i rekalkulacji składki.
3. Jakie dokumenty trzeba przesłać w celu sporządzenia aneksu i rekalkulacji składki?
W celu sporządzenia aneksu i rekalkulacji składki należy wysłać poniższe dokumenty:
- wypełniony wniosek o rekalkulację składki
- kopia polisy ubezpieczenia OC zawartej w Balcia Insurance SE
- zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia wystawione przez poprzedniego ubezpieczyciela/ubezpieczycieli lub UFG
Dokumenty można przesłać za pośrednictwem:
- elektronicznego formularza - rekalkulacja składki
- poczty tradycyjnej na adres: RESO Europa Service Sp. z o.o., ul. Innowacyjna 1, 16-400 Suwałki
- agenta współpracującego z RESO Europa Service Sp. z o.o.
4. Co to jest rekalkulacja składki?
Rekalkulacja składki jest to ponowne przeliczenie składki polisy OC, którą przeprowadza się od dnia nabycia pojazdu do końca obowiązywania polisy z uwzględnieniem zniżek przysługujących nabywcy oraz zwyżek go obciążających (tj. wieku właściciela-współwłaściciela, ilości szkód wyrządzonych w ostatnim okresie itp.), w ramach obowiązującej taryfy składek.
5. Kryteria przeprowadzenia rekalkulacji składki
- Właściciel lub współwłaściciel młodociany poniżej 29 roku życia
- Polisa nieopłacona
- Prawo jazdy poniżej 2 lat
- Polisa ratalna
- Była wyrządzona szkoda na tej polisie
Wypowiedzenie polisy
1. W jaki sposób wypowiedzieć polisę OC po zakupie pojazdu?
W przypadku nabycia pojazdu z ważną polisą OC można ją wypowiedzieć w każdym dowolnym momencie jej trwania, aż do zakończenia okresu jej obowiązywania.
Dokument wypowiedzenia można przesłać za pośrednictwem:
- elektronicznego formularza - wypowiedz umowę ubezpieczenia
- poczty tradycyjnej na adres: RESO Europa Service Sp. z o.o., ul. Innowacyjna 1, 16-400 Suwałki
- agenta współpracującego z RESO Europa Service Sp. z o.o.
2. Co powinno zawierać wypowiedzenie?
Czytelnie wypełnione wypowiedzenie powinno zawierać:
- numer polisy, którą wypowiadamy
- dane osobowe nabywcy/ubezpieczonego
- dane pojazdu
- własnoręczny podpis wypowiadającego
3. W jaki sposób i gdzie można złożyć wypowiedzenie?
Wypowiedzenie polisy należy złożyć na piśmie i przesłać listem poleconym na adres: RESO Europa Service Sp. z o.o., ul. Innowacyjna 1, 16-400 Suwałki, lub za pośrednictwem elektronicznego formularza
Wypowiedzenie można też złożyć osobiście u agenta działającego w imieniu firmy bądź w siedzibie RESO.
Zwrot składki
1. Kiedy przysługuje zwrot składki w przypadku sprzedaży pojazdu?
W przypadku sprzedaży pojazdu zwrot składki zostanie wypłacony jeśli nowy właściciel wypowie na piśmie zawartą umowę OC. Zwrot składki będzie przysługiwał za każdy niewykorzystany dzień ochrony ubezpieczeniowej.
2. W jaki sposób zostanie wypłacony zwrot składki?
Zwrot składki wypłacany jest:
- na rachunek bankowy
- autowypłatą
Wniosek o zwrot składki można przesłać za pośrednictwem:
- elektronicznego formularza - dyspozycja zwrotu składki
- infolinii: +48 87 565 44 44, +48 57 595 44 44
- poczty tradycyjnej na adres: RESO Europa Service Sp. z o.o., ul. Innowacyjna 1, 16-400 Suwałki
Ważne informacje
1. Dokonując wpłaty na rachunek bankowy należy dokładnie sprecyzować tytuł przelewu np.:
- opłata do polisy OPL-PA2 0000000
- opłata do regresu TAB-000000-0000
- aneks do polisy OPL-PA2 0000000/0
- rata za polisę FPL-PA2 0000000
2. Po sprzedaniu pojazdu istnieje obowiązek:
- przekazania nabywcy dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (najczęściej w postaci polisy ubezpieczeniowej)
- powiadomienia na piśmie zakładu ubezpieczeń, w terminie 14 dni od daty przeniesienia prawa własności i danych nowego Posiadacza
Istnieje możliwość wysłania zeskanowanych dokumentów za pomocą elektronicznych formularzy.
Informacja dotycząca nowego posiadacza pojazdu powinna zawierać następujące dane:
- imię i nazwisko
- adres zamieszkania
- numer PESEL
- nazwę firmy
- siedzibę i REGON firmy
Sankcją za niespełnienie powyższego obowiązku jest ponoszenie przez Zbywcę pojazdu odpowiedzialności solidarnej wraz z nowym właścicielem wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej za okres od dnia przeniesienia praw własności pojazdu do dnia powiadomienia o tym zakładu ubezpieczeń.
Warto też pamiętać, aby umowa kupna-sprzedaży/darowizny była wypełniona czytelnie i zawierała wszystkie niezbędne dane tj:
- datę zawarcia umowy sprzedaży/darowizny
- dane Sprzedającego
- dane Kupującego
- dane dotyczące pojazdu (nr. rej., VIN, pojemność)
- czytelny podpis Sprzedającego i Kupującego
3. Zwrot składki może przysługiwać:
- po sprzedaży pojazdu, jeżeli Nabywca złoży wypowiedzenie
- po wyrejestrowaniu pojazdu
- po odstąpieniu od umowy w przypadku, gdy pojazd nie został zarejestrowany w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy OC
- po wydaniu zaświadczenia o demontażu pojazdu lub zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów
Zwrot składki musi zostać wypłacony niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od momentu otrzymania informacji przez zakład ubezpieczeń o rozwiązaniu umowy OC przed upływem okresu, na który została zawarta, z innych przyczyn niż wypowiedzenie lub odstąpienie.
Przelew na rachunek bankowy to najlepszy i najprostszy sposób otrzymania zwrotu składki
4. Rezygnując z polisy OC należy pamiętać:
- wypowiedzenie umowy ubezpieczenia wysłane listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej, rozwiąże się w dniu nadania tego listu
- w przypadku wysłania wypowiedzenia umowy ubezpieczenia np. u operatora niepublicznego, umowa OOC ulegnie rozwiązaniu z dniem otrzymania wypowiedzenia umowy ubezpieczenia przez ubezpieczyciela
- w przypadku składania wypowiedzenia umowy ubezpieczenia agentowi ubezpieczeniowemu działającemu w imieniu zakładu ubezpieczeń, umowa OC ulegnie rozwiązaniu z dniem doręczenia wypowiedzenia agentowi
Składając wypowiedzenie umowy OC warto się upewnić, iż posiadamy inną ważną umowę ubezpieczenia na dany pojazd.
Uwaga: Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych skutkuje karą nałożoną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w postaci opłaty za niedopełnienie obowiązku ubezpieczenia, a w razie powstania szkody – zwrotu odszkodowania wypłaconego poszkodowanemu przez UFG wraz z poniesionymi przez Fundusz kosztami z tego tytułu.
Wypowiedz umowę ubezpieczenia za pośrednictwem formularza
5. Zmiany danych w polisie
W przypadku zmiany numeru VIN, numeru rejestracyjnego, korekty modelu lub marki samochodu, jak i zmiany nazwiska, adresu należy kierować za pośrednictwem elektronicznego formularza zgodnie z art. 18 ust. 2. Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Likwidacja szkód
1. Poniosłem szkodę w wyniku zdarzenia z udziałem pojazdu posiadającego ubezpieczenie OC w innej firmie, co mam zrobić?
Należy skontaktować się (telefonicznie lub za pośrednictwem e-maila) z firmą ubezpieczeniową sprawcy zdarzenia, w celu zgłoszenia szkody.
Podczas zgłoszenia konieczne jest posiadanie wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym, numeru polisy OC sprawy i numeru rejestracyjnego pojazdu.
O pozostałych dokumentach, niezbędnych w procesie likwidacji powiadomi Państwa odpowiedzialne Towarzystwo Ubezpieczeń.
2. Poniosłem szkodę w wyniku zdarzenia z udziałem pojazdu ubezpieczonego w innym kraju, co mam zrobić?
Proszę zgłosić się do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, które udzieli niezbędnych informacji i pomoże w zgłoszeniu szkody.
Przy zgłaszaniu szkody wymagane jest posiadanie wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym, numeru polisy OC sprawy i numeru rejestracyjnego pojazdu.
O pozostałych dokumentach niezbędnych w procesie likwidacji powiadomi Państwa odpowiedzialne Towarzystwo Ubezpieczeń.
3. Jestem sprawcą wypadku lub kolizji, co mam zrobić?
W przypadku zdarzenia, w którym nie ma rannych należy spisać wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym, a kolejno przekazać je Poszkodowanemu wraz z numerem polisy OC.
Proszę również poinformować Pokrzywdzonego, żeby skontaktował się z nami telefonicznie, w celu zgłoszenia szkody.
Z kolei w przypadku zdarzenia, w którym są ranni (nawet lekko), trzeba wezwać pogotowie i policję oraz poinformować Poszkodowanego, aby skontaktował się z nami telefonicznie, w celu zgłoszenia szkody.
4. Zgłosiłem szkodę, ale chciałbym zrezygnować z jej likwidowania, w jaki sposób mogę to zrobić?
Proszę przesłać pisemną rezygnację z likwidacji szkody, zawierając w niej:
- numer polisy, której dotyczy szkoda
- numer szkody
- dane osobowe ubezpieczonego
- oświadczenie o rezygnacji z likwidacji szkody
- przyczyna rezygnacji
- własnoręczny podpis ubezpieczonego
Rezygnację można złożyć do momentu wypłaty odszkodowania.
Dokumenty można przesłać za pośrednictwem:
Szkody zarejestrowane przed 04.01.2021 r.:
- poczty elektronicznej na adres e-mail: likwidacja@reso.com.pl
- poczty tradycyjnej na adres: RESO Europa Service Sp. z o.o., ul. Innowacyjna 1, 16-400 Suwałki
- agenta współpracującego z RESO Europa Service
Szkody zarejestrowane po 04.01.2021 r.:
- poczty elektronicznej na adres e-mail: szkody@balcia.com
- poczty tradycyjnej na adres: Balcia Insurance SE, Al. Jerozolimskie 136, 02-305 Warszawa
5. Jak przebiega proces likwidacji szkody?
Proces likwidacji szkody przebiega następująco:
- przyjęcie zgłoszenia (zarejestrowanie szkody)
- oględziny uszkodzonego pojazdu
- gromadzenie i analiza dokumentacji
- ustalanie odpowiedzialności i rozmiaru szkody
- w zależności od sytuacji może zostać powołana komisja lekarska
- w zależności od sytuacji mogą zostać przeprowadzone oględziny ponaprawcze pojazdu
- przyjęcie decyzji
- wypłata odszkodowania (przy pozytywnej decyzji)
.
6. W ciągu ilu dni od zgłoszenia szkody otrzymam odszkodowanie?
Wypłata odszkodowania następuje w terminie 30 dni od daty zgłoszenia szkody.
W przypadku braku możliwości podjęcia decyzji o odszkodowaniu w ciągu 30 dni otrzymają Państwo pismo informujące o przyczynach braku decyzji i dalszym postępowaniu.
Podstawa prawna: Art. 14 pkt. 1. Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.